Læserindhold: Prodekan Jørgen Kurzhals svarer de studerende efter annullering af eksamen på 2. semester BA medicin

Jørgen Kurtzhals, Prodekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Dette er et læserindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Kære MOK-læsere. Kære Jesper.

Jeg kommer lige fra demonstration foran Panum i øsende regnvejr. Jeg var imponeret overs jeres engagement, trods vejret – som Ida sagde til mig bagefter: Det er udtryk for, hvor hårdt det her er for os. Men jeg bemærkede også din tale, Jesper, om at der er brug for handling og ikke bare møder.

I debatindlægget i MOK d. 13. februar skriver du, at dialogen mellem studerende og ledelse på SUND er gået i en forkert retning.

Jeg er helt enig i, at det er afgørende, at vi har en god og forpligtende dialog – og i, at dialogen skal føre til handling.

Mit indtryk er, at den dialog lever
og skaber værdi i dagligdagen, i
studienævn, i Akademisk Råd og
mange andre fora rundt omkring på
SUND og KU. Rigtigt mange studerende lægger et stort arbejde og opnår derved indflydelse, samtidig med at SUNDs uddannelser og studiemiljø bliver beriget af jeres indsats. En stor tak for det.

Det er vigtigt for mig at nævne det, for at komme væk fra en følelse af, at alting sejler. For det gør det i min optik ikke. Langt
det meste kører godt og fører til studenterindflydelse og handling.

Du giver to eksempler på den fejlslagne dialog. For at starte med odontologi, vil jeg gerne stå på mål for, at den proces, vi har påbegyndt, vil blive grundig og komme hele vejen rundt om problemerne, og også at der vil blive sat ind på at udfolde den handleplan, der kommer ud af undersøgelsen. Jeg synes virkelig, at de studerendes stemme – både fra Uniavisen og andre sider – er blevet hørt og har ført til omgående handling. Det er jeg faktisk ret stolt af. Og der skal ikke herske nogen tvivl om, at diversitet og lige rettigheder ligger helt inde i kernen af mig som person.

Det andet eksempel er elefanten i rummet for jer som medicinstuderende – nemlig den annullerede eksamen. Her vil jeg give et lille indblik i den proces, vi har haft.

Til dem, der ikke kender sagen, vil jeg allerførst fremhæve, at de henvendelser, vi fik fra bl.a. holdrepræsentanterne, var utroligt grundige og konstruktive. Derfor forstår jeg godt skuffelsen over, at det virker som om, henvendelserne ikke blev hørt eller brugt. Det blev så endnu værre af, at jeg ved en fejl ikke fik svaret direkte tilbage til holdrepræsentanterne, som måtte nøjes med det fælles svar til alle de berørte studerende. Det vil jeg gerne undskylde for.

I kan være sikre på, at vi har gennemgået alle de indsigelser, vi fik fra jer – og flere til – og vi har undersøgt alternative muligheder. Men det ændrer ikke på, at vi naturligvis skulle have mødtes og vendt alle sten sammen.

En vigtig ting, jeg vil fremhæve, der er kommet ud af jeres kritik, er, at vi har sikret os, at alle eksamensansvarlige på SUND er

blevet mindet om reglerne. Og vi vil i den kommende tid arbejde videre med, hvordan vi kan sikre, at de ikke bliver glemt, så fremtidige eksamenssæt kan leve op til vores kvalitetskrav.

Følelsen af, at fakultetet har begået en fejl, og de studerende skal bøde for den, går mig på. Men det går mig endnu mere på, hvis dette skal gå ud over den gode dialog mellem studerende og ledelse – den er så vigtig.

Jesper, jeg er overbevist om, at både du og de mange andre studerende, jeg møder, har et oprigtigt ønske om at dialogen skal være god, og hvis den er kommet ud af kurs, må vi få den på ret køl igen. Det vil jeg gerne invitere til. Min dør står derfor åben, og derer kaffe på kanden. Jeg håber, at den ikke bliver for bitter, men hvis den gør, må vi tage det med. Det er vigtigt for vores uddannelser og vores studiemiljø.

Jeg er stolt over jer som studerende, over jeres engagement både i uddannelse, studiemiljø, studenterpolitik – og regnvåde demonstrationer. Det forpligter.

- Jørgen Kurzhals

Forrige
Forrige

Førstegangsreyven: Dagbog fra en ny revyist

Næste
Næste

ØVELSESVEJLEDNING I HVORDAN MAN GÅR TIL ØVELSE